Toolkit na inzet NL-Alert
Regelmatig wordt NL-Alert in Nederland ingezet. Krijgen jullie na een inzet ook veel vragen van burgers en/of media? En kost het jullie veel tijd in de nafase van een crisis, ramp of incident deze vragen te beantwoorden? Dan helpt deze toolkit jullie!
De toolkit-materialen kun je afzonderlijk of samen gebruiken om zowel proactief als reactief te communiceren met burgers en media. Een aantal materialen hebben meer een informatieve functie voor jullie achtergrond. De toolkit bestaat uit de volgende onderdelen.
Documenten
- Message House NL-Alert
- Infographic kanalen NL-Alert
- Factsheet NL-Alert (Nederlands)
- Factsheet NL-Alert (Engels)
Proactieve burgercommunicatie
- Artikel top 5 veelgestelde vragen
- Format artikel voor na een inzet van NL-Alert (aan te passen naar situatie)
- Format interview woordvoerder veiligheidsregio (aan te passen naar situatie)
- Tips & tricks (om aandacht te vragen voor NL-Alert na een inzet)
- Instructie video-interview burgemeester na een inzet van NL-Alert
Reactieve burgercommunicatie
- Veelgestelde vragen & antwoorden social media (webcare)
- Veelgestelde vragen & antwoorden burgers en media
Video's
- Hoe werkt NL-Alert?
- Ik was in de buurt van het incident, maar ontving geen NL-Alert. Hoe kan dat?
- Hoe weet ik zeker dat het bericht van NL-Alert is?
- Ik kreeg een NL-Alert, maar mijn partner die naast mij zit niet. Hoe kan dat?
- Waarom kreeg ik een NL-Alert? Ik was niet bij het incident in de buurt.
- Waarom kreeg ik mijn NL-Alert later?
Vragen?
Als je aanvullende vragen hebt, neem dan contact op met het ministerie van Justitie en Veiligheid via nl-alert@minjenv.nl.